Folkrace

Gokart är en motorsport som kan utövas av alla som är tillräckligt gammal och uppfyller andra krav för att köra. Det finns många banor runt om i landet som gör det möjligt för gemene man att testa på sporten. Rally och mer extrema bilsporter som kräver en annan erfarenhet finns tyvärr inte tillgänglig för allmänheten. Det är en sluten grupp som gör detta individuellt. Men det är då folkrace kommer in i bilden. Här kan man som oerfaren amatör köra folkracetävlingar mot andra intresserade. Det är ungefär som rally fast tävlingarna körs på en mer begränsad bana.

Folkrace kommer ursprungligen från Finland och började utövas i Sverige under 80-talet. Det blev då en väldigt populär sport som växte snabbt eftersom den var så pass billig och att allmänheten kunde delta på ett smidigt sätt.

Man får börja tävla i folkrace den dagen man fyller 15 år. Då kan man köra och tävla i juniorklassen efter en debutanttävling. Man måste även avlägga förarprov för licens inom folkrace. Det kan se lite annorlunda ut vad som krävs av en förare, det beror på om han eller hon har ett körkort sedan innan.

För en person med körkort är detta kraven:

  • Teorikurs

För en person utan körkort:

  • Teorikurs
  • Uppkörning
  • Debutanttävling

Licenserna kan den lokala klubben hjälpa dig med. Även Svenska Bilsportförbundet har mycket information om folkrace och andra motorsporter.

Folkracebanor i Sverige

Folkrace körs som sagt på speciella banor som är inhängande. Det är relativt enkla banor som är preparerade med jord och grus i botten. Ibland kan banorna bestå av asfalt. En vanlig syn på folkracebanor runt om i Sverige är att det kan bli ganska lerigt under tävlingarna.

Sverige har haft en tradition av folkrace sedan 80-talet och det har byggts många banor sedan starten. Flertalet av dessa ligger i direkt anslutning till andra motorsportbanor. Här kommer ett urval på folkracebanor som du kan hitta i Sverige:

  • Annebergsbanan
  • Avesta Motorstadion (Brovallen)
  • Berbybanan
  • Bergbybanan (Vendel)
  • Bergs Motorstadion (Bergringen)
  • Björkvik Ring (Björkvik)
  • Björshultsbanan
  • Bodens Motorstadion (Boden)
  • Bogeringen
  • Borlänge Motorstadion (Amsbergsbanan)
  • Borås Motorstadion (Borås)
  • Botkyrka Motorstadion
  • Furufjällsbanan
  • Föllinge Motorstadion (Föllinge)
  • Förebergsbanan
  • Förlandabanan
  • Gisselås Motorbana (Gisselås)
  • Gnagaredalen
  • Grevbybanan (Grevby)
  • Gumboda Motorstadion (Gumboda)
  • Gutebanan
  • Gävle Motorstadion (Rörberg)
  • Hagaslätt
  • Upplobanan
  • Visjömons motorstadion (Visjömon)
  • Väla Motorstadion (Helsingborg)
  • Västanåbanan
  • Västerås Motorstadion
  • Årsmyrsbanan
  • Årsunda Motorstadion
  • Östersunds Motorstadion (Lungre)
  • Östmarks Motorbana

Sedan finns det att många bra banor i Finland, Danmark, Norge och Lettland.

Organisationer

För att samordna alla delar i landet som har ett intresse för folkrace så har man valt att dela upp dem i olika organisationer. Det finns avdelningar som sträcker sig från Gotland till Norrland.

Alla Sveriges folkrace organisationer är:

  • Gotlands Bilsportförbund
  • Göteborgs Bilsportförbund
  • Mellannorrlands bilsportförbund
  • Nedre Norra Bilsportförbundet
  • Riksidrottsförbundet
  • Smålands Bilsportförbund
  • Stockholms Bilsportförbund
  • Svenska Bilsportförbundet
  • Södermanland/Västmanland Bilsportförbund
  • Södra Bilsportförbundet
  • Upplands Bilsportförbund
  • Västra Bilsportförbundet
  • Östergötlands Bilsportförbund
  • Övre Norra Bilsportförbundet

Bilarna

Folkracebilarna består av täckta karosser som måste besiktas av speciella inspektörer innan tävling. Bilen måste också innehålla en säkerhetsbur samt en sportstol. Bilarna är ofta av en äldre bilmodell, gamla Saabar och Volvobilar är populära modeller som används i tävlingar.

Unikt för folkrace är att alla tävlingsbilar är till salu efter avslutad A-final. Man lägger ett anbud på en bil som man är intresserad av med start under tävlingens första lopp, man har även 15 min på sig efter sista loppet. Sedan lottar man om vem som får köpa bilen. Alla anbud ligger på 6500 kr och den som köper bilen ska även betala in 200 kr till den klubb som arrangerar tävlingen. Säljande part har rätt att plocka ut förarstol, bilbälten, och ratt.