Det är inte alltid som man tänker på hur mycket som ska till för att få till ett riktigt bra race. Ett av världens mest populära är Macau Grand Prix. Man behöver inte vara motorsportintresserad eller better på online casinon för att känna till detta race. Det är numera världsberömt, och det är otroligt spännande att se vad som händer bakom kulisserna inför den spännande tävlingen. Veckan innan racet drar igång så är det mycket som händer i Macau. Banan som är 6.12 km lång ska bli klar och man måste ställa upp staket för att skydda åskådare såväl som de som kör motorfordonen från olyckor.

Guia Circuit banan som går genom Macau har lite olika bredd. Det finns punkter där man enbart har 7 meters bredd och det är faktiskt inte så mycket då det handlar om racing. Här måste man vara extra noga med att staket och barriärer fungerar som de ska så att de åskådare som vill komma nära inte kommer att ta skada. För varje Macau Grand Prix så räknar man med flera hundra tusen gäster och det kräver en hel del av staden. Detta både vad gäller trivsel och säkerhet. Det är ju inte alla som kommer för att se racet. En del är enbart på plats för att spela casinospel under semestern i Manila. För dessa så är det viktigt att eventet bara känns som en tillgång och inte som något som man irriterar sig över.

En storstad blir till racerbana

Macau har över en halv miljon invånare och är en tätt befolkad stad. Den har blivit mycket berömd på grund av det casinonöje som finns på plats men också för ett spännande kulturliv. Att ordna över tio olika race med hundratals bilar och motorcyklar är inte direkt lätt som en plätt. Man måste noga gå igenom logistiken för att förvandla storstaden till racerbana utan att det vanliga storstadslivet störs alltför mycket. Staden är trots allt ganska liten rent geografiskt och vanlig trafik måste dirigerad om på ett sätt som kan tyckas omöjligt.

Mellan klockan 6 på morgonen och 18 på kvällen så kommer racerbilar som närmar sig 300 km i timmen att susa på dessa gator som normalt sett rymmer vanliga bilar, bussar och scootrar. För att få till detta så anställer man omkring 20000 personer som kommer att sköta dirigering av trafik, säkerhet såväl som medicinsk vård som kan komma att behövas omkring eventet.

Man förbereder med läkare, ambulanser och personal som kan ge snabb vård om det behövs. Och så måste man förstås också mobilisera stadens brandmän så att de står redo om en brand skulle uppstå. Det kan låta makabert, men man måste till exempel förbereda för den händelse att en racerbil fattar eld och man måste få ut en förare ur en brinnande bil. Det kräver specialister som vet hur man gör detta beroende på hur omfattande elden är och vad som finns kvar av föraren.

Motorcykelracen är farligast

Det är klart att det finns en fara med att köra så många race med så många olika fordon så tätt inpå varandra i en pytteliten storstad med så många invånare. Farligast anses motorcykelracen vara. Där är det nämligen så att de som kör ofta hamnar för nära och skrapar mot barriärer. Det kan leda till otrevliga skador och är heller inte helt ofarligt för åskådare. Med vetskapen om detta så gör man allt som går då man förbereder inför racen. Men nästan varje år så är det så att man måste ta hand om motorcyklister som kom för nära banans kanter.

Förarna måste också förbereda sig

Det är inte bara staden som går igenom stor förvandling och förberedelser inför Macau Grand Prix. Det här är ett race som kräver stor förberedelse också av förarna. Om man tar ett hörn med 10 centimeter istället för 20 så kan det göra stor skillnad. Det här innebär att fokusen måste vara total och det bidrar förstås till spänningen. Den som vill satsa på ett Macau race på ett casino med odds online bör betänka detta. Det kan vara klokt att se lite på hur pass väl förberedda förarna inför tävlingarna.

Att köra folkrace har blivit något som växt i underhållningsvärde och popularitet de senaste åren. På 70- och 80-talet var denna sport stor i Sverige för att sedan komma lite i skymundan under en period. Nu verkar det som folkrace har fått luft i däcken igen, och finns numera också som aktivitet och underhållning för företagsjippon och kick-off.

Idag är det enkelt att prova på att köra folkrace. De finns numera många etablerade eventbolag och folkracebanor som erbjuder alla att prova på att köra folkrace.

Koppla samman vännerna och ta en dag på Folkracebanan

Normalt sätt så körs folkrace på grus eller asfalt, eller båda delarna. Nu är det dock vinter och skidan slinter, och på vintern körs folkrace på isbanor med rallydubbdäck. Idag finns det fullspäckade paket att finna för alla de som vill prova på att köra folkrace. Oftast så består uppsättningen av gamla ombygga Volvo 240 bilar.

I paketen som finns att köpa i alla prisklasser från 1000-lappen till cirka 3000 kronor per person, så ingår det mycket roliga aktiviteter. Oftast så börjar dessa tävlingar med en provrunda, för att sedan gå vidare till kvalheaten som kan variera i antal och varv på banan.

Efter detta så blir det alltid finaldags. Oroa dig inte alla får vara med i finalen oavsett resultat i kvalheaten. En tuff och rolig kamp som sätter nerverna i takt med motorernas vrål. Bara att köra så det ryker.

Det finns många sätt att finna den folkracebana som erbjuder denna typ av aktivitet, men det bästa är antagligen att söka via Google där du som vanligt hittar allt och lite till, som Ulla-Bella sekreterare sa en gång för länge sedan i TV-rutan. Sök bara på folkrace och den stad du befinner dig i så kommer alltid den närmaste attraktionen upp.

Michael Schumachers skidolycka för nu över ett år sedan, och precis vid den tid då alla minns Michael som den fantastiska Formel 1 förare han var och känner med honom och hans familj. Just då uttalar sig pist chefen, för den skidplats där Michael Schumacher hade sin svåra olycka, att det var hans eget fel. Just lagom inför Michael Schumachers födelsedag också. Formel 1 legendaren blev alldeles nyligen 46 år. Där kan man snacka om tajming. Eftersom allt juridiskt ansvar redan tagits bort från skidplatsen, redan i februari förra året, så kan detta uttalande ses som överflödigt.

Naturligtvis är det inte överflödigt för en person som Jean-Louis Leger Mattel, som är pist chefen som gjort detta uttalande. Sådana människor förstår alltid vikten av marknadsföring och reklam, och talar gärna länge om saker som kan skrivas i tidningar oavsett hur det uppfattas och drabbar de som skadats av händelsen. Skidområdet Meribels pist chef är inte något mera än en oansvarig man med dåligt personlighet och tajming, vilket borde leda till att han mycket snart blir en illa omtyckt person som med tiden säkert själv känner att han borde ställa sin plats till förfogande.

Jean Louis Leger-Mattels, mycket sena, uttalande om Michael Schumachers olycka

Han uttrycker sig precis som en människa utan någon form av medmänsklighet. Han ifrågasätter genast, och det är det dummaste, varför ska de spärra av ett sten område i, eller runt markerad pist? Jo, Jean- Louis Leger-Mattel, det ska du göra för att visa ansvar i och med att du redan upptäckt en svår olycka med denna plats. Det skulle påvisa att du verkligen bryr dig om dina besökare, vilket skulle göra dig till en lite bättre människa och chef. Då skulle du helt plötsligt bli någon att räkna med. Någon som förstår problemen, och verkligen gör något åt dem.

På motorstadion i Östersund finns en av Sveriges bästa Gokartbanor och eventföretag inom Gokart. Med en 1020 meter lång bana, och nya Gokartbilar så är det definitivt dags att göra ett besök på Östersunds Gokart och event.

Här kan du med kompisarna planera en perfekt start på festen, eller ett totalkoncept som underhåller hela dagen. Östersunds Gokart passar för alla arrangemang och arrangerar kick-off, företagsfester, möhippor och svensexor.

Östersunds Gokart och Event har mera än bara gokart på menyn. Här kan du boka ett helhetskoncept för företaget, kompisgänget, möhippan eller svensexan. Här kan det arrangeras mat och dryck för slutna sällskap, samt helikopterflygning, golf och nattliga evenemang såsom diskotek och liknande underhållning. Detta utför både med egna medel, samt täta samarbeten med evenemangspartners. Allt för att du som besökare, och äventyrssugen ska få det allra bästa Östersund har att erbjuda.

Just nu så är en ny attraktion på gång att ta form på Östersunds Gokart. Detta är Segway, med en alldeles ny bana, där du kan ta en tur i väntan på din gokartsession.

Det finns många olika paket att välja på hos Östersunds Gokart

Om du kikar på Östersunds Gokarts hemsida, om du ringer eller om du besöker spelar ingen roll. På hemsidan finns klar och tydlig information, och skulle du ta kontakt via telefon eller personligen så bemöts du alltid av en vänlig och erfaren arrangör av de olika event och paket som erbjuds.

I och med att Östersunds Gokart just köpt nya gokartbilar, så har alla gamla banrekord tagit bort. Nu finns det chans att prova Östersunds Gokart till de mycket attraktiva priser som erbjuds, och samtidigt ha chansen att hamna som banrekordhållare på deras hemsida och på banan.

Sugen på att köra lite gokart. Kolla in Östersunds Gokart genom att klicka här.

Sedan 2009 har Katrineholms Motorklubb utsett årets stipendiat för Thomas Carlssons Minnesfond. Minnesfonden har instiftats av Katrineholm Motorklubb till minne av den mycket framgångsrike co-drivern Thomas Carlsson. Som aktiv vann Thomas Carlsson en stor mängd segrar med olika förare, men förlorade tyvärr, den 2:dra april 2009 siit sista race mot den cancer som han kämpat mot i flera år.

Detta år var det Sofie Lundmark som fick bli stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond. Under årets gång hade många spekulationer gjorts om vem som skulle bli utsedd till årets co-driver och kartläsare men nu är det klart, och ingen blev väl speciellt förvånad att det blev Sofie Lundmark.

Sofie Lundmark är en mycket erfaren och meriterad co-driver som varit med i många år, och är respekterad och välkänd inom rallykretsar och rallyintresserade. Sofie Lundmark, som är 24 år och kommer från Piteå, börjande sin karriär redan 2005 tillsammans med rallyföraren Brage som är hennes pappa. Det är därifrån som denna unga rallytjej fått sin glöd och inspiration.

Med hårda satsningar och mycket jobb så har Sofie Lundmark under tiden som gått radat upp en stor mängd meriter för sin låga ålder. År 2009 blev hon ansedd som stor co-drivertalang av Bilsportförbundet, och fick vara med i en juniorelitsatsning.

År 2010, fortfarande vid pappa Brages sida, vann de Volvo Originals Sverigeserie. Sedan dess har hon från 2011 kört med måna av de stora namnen inom svensk rally, och tagit en hel del segrar. Bland annat blev det seger i Sverigeserien 2013, och en rad SM-deltävlingar detta år.

Sofie Lundmark själv, blev glatt överraskad av det trevliga beskedet, och tar det som mera eld i brasan för kommande säsong. Sofie Lundmark är nu kraftigt etablerad inom svensk rally, och vi ser fram emot att se hennes kommande prestationer under 2015.

Kalla tider rullar in, och nu börjar det bli rejäl risk for frost och halka. Då är det dags att byta däcken på bilen. Nu ska vinterdäcken på. Från och med den 1 december är det lag på att alla motordrivna fordon med tillhörande eventuella släpvagnar ska vara försedda med vinterdäck.

På Motormännens Riksförbund är de behjälpliga med allt som har med din bil att göra, säkerhet och allt runt omkring som rör din bil. Detta år är de också hjälpsamma när det gäller bytet av våra sommardäck till vinterdäck. Lagom inför däckbytarveckan så kommer en instruktionsfilm på Motormännens You Tube kanal ut till alla som vill byta sina däck själva.

Att byta sina däck själv är inte svårt, men ibland kan det verka krångligt, tungt och jobbigt. Många av oss går till en däckbytarverkstad då det är både smidigt, och oftast inte kostar så många kronor. Dock kan det vara så att många människor tänker likadant, och att alla verkstäder redan jobbar för högtryck. Då kan det vara svårt att bara köra dit och få jobbet gjort. Det kan vara långa väntetider, som gör att du får svårt att ta dig till jobbet i tid.

Då kan det vara ett bra alternativ att byta dina däck på egen hand

Att byta från sommardäck till vinterdäck är inte svårt, och kräver inte många verktyg. De saker som behövs har du säkerligen fått med din bil som standardpaket vid köpet. Om du inte vet hur du ska göra och känner dig osäker, så ska du direkt kika på Motormännens instruktionsvideo om hur det går till att byta till vinterdäck. I instruktionsvideon får du se hur du byter dina däck i ett enkelt steg för steg program där Motormännens tekniker Carl-Erik visar och berättar.

Instruktionsvideon hur du byter till vinterdäck hittar du här.

Det är många i vårt land som gillar när jaktsäsongen kommer, och de får ta en välbehövlig semester från allt vad arbete heter och fara ut i våra skogar med geväret i högsta hugg. För att få göra detta i Sverige krävs att du har en jaktlicens. Utöver det så är det bra om du har koll på din skicklighet med ditt gevär. Detta får de flesta koll på genom besök på alla de platser som finns för lerduveskytte, eller genom att köpa utrustning för att själv utöva lerduveskytte på hemmaplan.

Nu kan du som är jaktintresserad finslipa dina färdigheter i en jaktsimulator

På Nordic Gokart & Events finns det nu möjlighet att året runt utan kyla och snö eller regn, på ett realistiskt sätt kolla upp sina färdigheter inom jakt och lerduveskytte. Detta är en världspremiär, tillverkad av Simway AB. Denna simulator för lerduveskytte sägs vara så realistisk att den nästan inte kan skiljas från det äkta lerduveskyttet utomhus. I denna simulator finns det även realistisk jakt som val, och ett flertal djur att välja för din jakt.

Simulatorn är idag spriden över hela världen och har distributörer i över 20 länder. Denna simulator används idag till och med av utbildare och instruktörer inom jakt. Nu finns denna simulator att prova i Uppsala på Nordic Gokart & Events. Borde vara något som intresserar de flesta av våra jägare runt om i landet. Varför inte ta ett par extra semesterdagar när jaktsäsongen ligger nere, och du saknar ditt liv på jaktpasset. Nordic Gokart & Events och mera information om den nya och realistiska jaktsimulator hittar du på deras hemsida genom att klicka här.

Presidenten för internationella motorsportförbundet, Jean Todt, har träffat Michael Scumacher i Schweiz. Den före detta Formula 1 föraren, Michael Schumacher har fått kommit hem efter sin långa konvalescens efter den tragiska olycka som försatte Formula 1 legendaren i koma.

Efter sitt sitt möte med Michael Schumacher, i hans Schweiziska hem, har Jean Todt glada besked att ge till den sjufaldiga Formula 1 mästarens fans och vänner. Jean Todt säger att han ser framsteg, och att Michael Schumacher påvisar klara tecken på att, inom en inte allt för lång framtid, kunna gå tillbaka till att leva ett normalt liv.

För cirka en månad sedan, så lämnade Michael Schumacher det sjukhus han vistats på under nära ett års tid. Med det glada beskedet, både för fru och barn, samt Formula 1 stjärnas fans att hans rehabilitering kommer att fortsätta i hemmet. Än är det långt kvar för Michael Schumacher, men det ser ändå ut att finnas ett ljus inom räckhåll.

Det mesta har varit dolt i mörker, men Jean Todt har lyft ljus över Schumachers tillstånd.

Det har inte hörts mycket ståhej runt Michael Schumacher det sista halvåret. Då han slutat som förare, och dragit sig tillbaka så blir det ofta så att en del av intresset för personligheten försvinner eller avtar. Att Schumacher sedan varit svårt skadad i nästan ett år, har gjort det ännu tystare.

Jean Todt, som träffade Michael Schumacher i hans hem i Gland, Schweiz. Ett gigantisk, och vackert hem med utsikt över Lake Geneva, värdigt den populära Formula1 giganten. Efter att mycket har varit tyst kring Michael Scumacher´s hälsotillstånd, lyfter Jean Todt på orosmolnen och talar om en kämpande Schumacher som inte kastat i handsken, och att hans nuvarande hälsotillstånd påvisar att han är på väg tillbaka till ett normalt liv.

Vi hoppas, i och med hemkomsten att Schumacher får extra kraft av samvaron med sin familj, och att allt flyter på så att han kan njuta av sina kvarvarande dagar i livet som en pensionerad Formula1 förare.

Motorsport och racing av alla de slag, intresserar många i vårt land. Att motorsport är intressant kan de flesta hålla med om, men inte alla tittar på motorsport och färre blir det på vintern. De flesta rallyn som går av stapeln är förlagda till vår, sommar och höst. Det är väl skönt i och för sig, då det är roligare att stå ute i skogen, eller på banvallen när det inte hänger istappar ur näsan.

De som är motorsport inbitna vill dock se sin älskade sport hela året, och för dem spelar det ingen roll om det är kallt och de får stå i snö upp till knäskålarna. Vad finns det då att tillgå för dessa trogna motorsport fans? Det finns faktiskt en hel del. Motorsporten är långt ifrån död på vintern. På ett sätt så växer den till liv just då. Ett annat liv där det behövs ett perfekt resultat på halkan i uppkörningen för körkortet.

Vad fanns det nu inom motorsporten på vintern?

Som vanligt så finns det ju vinterrally, och folkrace bara snön lägger sig tät nog på våra skogsvägar och banracing arenor. I övrigt så finns det de spikförsedda motorcyklarna, och då talar vi om isracing. Det borde vara nog för de fantaster inom motorsporten som bara väntar på säsongstart av de stora tävlingarna.

De finns även hör som i alla sporter avvikande alternativ inom motorsporten. Varför inte snöskoter racing? Idag finns det till och med drift tävlingar med snöskoter. Det är ju verkligen något som bara kan utföras på vintern, eller i de delar som ligger långt norr ut i vårt land.

Vill du läsa mera om konventionella grenar inom motorsport, såväl som alternativa grenar är www.aktuellmotorsport.se något att börja med.

Att hitta den närmsta platsen där du kan åka gokart kan vara knepigt om man aldrig har besökt en gokartbana förut. Därför kan det vara viktigt att tänka på vissa saker när man letar.

Vanligtvis är det de större städerna som oftast har gokartbanor. Detta är väldigt naturligt, eftersom de större städerna oftast har fler invånare. Detta gör att man bygger mer aktiviteter i de större städerna, inklusive gokartbanor. I de större städerna i Skåne som Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad, är det då större chans att man kan hitta en gokartbana. Detta stämmer dock inte i alla fall, eftersom det finns många mindre städer som också har gokartbanor.

För att hitta den närmsta gokartbanan kan det räcka med att man helt enkelt söker efter det. Bor man i Malmö kan man t.ex. söka efter “gokartbanor i Malmö”, för att hitta om det finns gokartbanor i Malmö. Dyker det inte upp något användbart, finns det dock även listor där man kan se alla Skånes gokartbanor. Då är det bara att välja det närmsta gokartbanan.

Gokartbanor finns i nuläget i t.ex. Malmö, Helsingborg, Tomelilla, Ystad och Kristianstad. Dessutom finns det också gokartbanor som ligger tätt utanför Skåne, vilket också borde fungera för de som bor i norra Skåne. Detta inkluderar städer som Halmstad, Ronneby och Älmhult där alla dessa tre också har gokartbanor. Att hitta gokartbanor är med andra ord, relativt simpelt, så länge man vet hur man ska leta. Däremot finns det inte alltid gokartbanor i närheten, utan i vissa fall får man åka en bit till närmsta plats.