Det var i december 2013 som kvällstidningarna och tv rapporterade om att Michael Schumacher hade råkat ut för en olycka. Men trodde inte att det var så allvarligt från början, men det visade sig vara en olycka som nästa kostade honom livet.

Michael Schumacher är idag 44 år gammal och en av världens bästa Formel 1 förare. Han startade som liten grabb, bara 4 år gammal började han med karting, att köra gokart. Då var han inte inställd på att tävla och bli bra, han körde bara för att det var roligt. Han blev dock väldigt besatt av att tävla med gokarten senare i livet och i skolan så utbildade han sig till bilmekaniker. Han har hela 7 stycken mästartitlar i Formel 1. Han var aktiv mellan 1991 – 2006 samt 2010 – 2012.

I december i fjol så var han på skidsemester i de franska alperna och ute med sin son för lite utförsåkning med skidor. Under skidturen i backen föll Michael Schumacher och skadade sitt huvud allvarligt. Han bar dock hjälm men den sprack av det kraftiga fallet. Läkare och experter sa vid en presskonferens att olyckan var så pass allvarlig att han måste hållas nedsövd i koma. Man hade gjort en rad med operationer som skulle minska trycket på Michael Schumacher hjärna. Den hade blivit allvarligt svullen efter den hemska kraschen. Detta skrev tidningarna om i slutet av december 2013. Ungefär en månad senare gick man ut med att man ska börja väcka honom. I slutet av januari 2014 hade man börjat med förberedelserna som ska väcka den flerfaldige mästaren. Lägen är kritiskt men stabilt säger man.

Inget mer har kommit ut efter det. Men vi hoppas att Michael blir helt återställd.

Det är alltid en stor diskussion när det kommer till vinterdäck, vilka man ska köpa och om man ska köra med dubbade eller odubbade däck. Här ska vi försöka att förklara skillnader, fördelar och nackdelar med olika typer av vinterdäck.

För det första så måste man ta reda på vad man behöver. Olika geografiska orter och städer kan kräva olika typer av vinterdäck.

Fördelar med dubbade vinterdäck

Dubbade däck är det absolut bästa när det kommer till att köra på isiga vägar. Det blir ett bättre grepp på vägbanan eftersom dubbarna river upp isen. Det resulterar också i en mycket kortare bromssträcka. Dessa passar mycket bra i våra norra delar där det blir istäckta vägar. I tätorterna blir det inte så ofta.

Nackdelar med dubbade vinterdäck

När vi kör på asfalt med dubbdäcken så lossnar det partiklar som sedan sprids i luften. Dubbade vinterdäck ger också en högre ljudnivå i kupén.

Fördelar med odubbade vinterdäck

Alla dubbfria vinterdäck som är konstruerade för våra väglag har nästintill samma egenskaper som vanliga dubbdäck. Då krävs ett vinterväglag med snö. Vinterdäck som är dubbfria släpper inte ifrån sig lika mycket partiklar som däck med dubb. När det närmar sig förbud mot vinterdäck så kan man köra över datumgränsen eftersom däcken saknar dubb. Bilen kan dra mindre bensin på grund av att däckfriktionen är mindre. Dessutom är de mycket tystare och skapar inte samma ljudnivå som dubbdäck.

Nackdelar med odubbade vinterdäck

Dubbfria vinterdäck fungerar inte optimalt i alla delar av landet. Däcken är inte alls bra på att hantera isigt väglag.

Nu har en ny lag trätt i kraft som har stor betydelse för dig som använder din mobiltelefon i bilen. Det var den 1 december som vi fick denna lag inskriven i trafikförordningen. Hela stycket lyder så här:

”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.”

Alltså, man får inte använda en mobiltelefon eller någon annan typ av utrustning för att kommunicera om den gör så att föraren blir ouppmärksam och en fara i trafiken. Enkelt uttryckt är det allt som drar din blick bort från vägen och till någon form av teknikpryl som används för att kommunicera. Att sms:a, använda Facebook och Twitter samt andra sociala medier blir förbjudet under färden.

Polisen avråder att man svarar i telefonen i trafiken om man känner att det är en komplicerad situation. Det bästa är att använda alla dessa prylar när bilen står still. Lagen gäller även användandet av GPS, men många moderna bilar har GPS som bara går att ställa in när bilen står stilla. Det räknas nu som ett lagbrott om man är oaktsam med sin mobiltelefon under körning, så var det inte tidigare och polisen kunde inte utfärda böter, bara om det var vårdslöshet i trafik. Men nu kan man få upp till 4000 kronor i böter om man ertappas med mobiltelefonen i vissa trafiksituationer.

Vi tycker att det är en bra lag som ligger helt rätt i tiden. Förhoppningsvis kommer detta att rädda liv i trafiken varje år.